Helaas heeft de 110 CSW Puma 2.4 Tdci wat problemen gekend, die niet door Land Rover zijn erkend en behandeld. Ja, daar ben ik als trouw merkliefhebber erg teleurgesteld in...

Koppeling
Ten eerste, de koppeling. Die ging steeds harder rammelen. Dat is 'normaal' bij 2007 / 2008 Defenders, en die dient vervangen te worden. Zoals je hier ziet ben ik zeker niet de enige. Uiteindelijk heb ik dit zelf gedaan, omdat Land Rover Nederland geen oplossing wilde bieden en het probleem ontkende. Wel gek - in totaal is er 3x een nieuw type koppeling ontwikkeld - en dan nog ontkennen. 

Zie hier de koppeling zoals hij eruit kwam:

De koppeling is vervangen door de versnellingsbak naar achteren te schuiven. Dan kun je er precies bij (bij een 110 wel te verstaan) en de koppeling vervangen zonder dat de bak er helemaal onderuit hoeft. Het is wel verstandig om dit op een brug of in een put te doen want die versnellingsbak, dat is maar een zwaar lomp ding!

Let goed op welk stekkertje waar vandaan komt, en alvast een tip: aan het einde blijft één stekkertje over en dat hoort ook zo. Bungelt los, bovenaan, onder de cubbybox. 

Motorblok
Ook heeft de Defender al een jaar of 2 problemen met stationair lopen. Waarschijnlijk is dat de EGR klep of Fuel Pressure relief valve. Bas, van Bas4cars.nl gaat daar naar kijken, want daarvoor moet-ie even aan de computer.

Wordt vervolgd...