Omdat ik voor ik de 110 CSW ging importeren erg veel moeite heb moeten doen om uit te vinden hoe en wat je nu precies moet doen als je een auto importeert (in mijn geval uit Duitsland) heb ik het hieronder eens uitgewerkt. Dit zal werken voor de meeste EU-landen. Import van buiten de EU is anders geregeld.

Importeren is leuk, alleen al de terugrit vanuit zuid-Duitsland was genieten. En moeilijk is het ook niet, al is het wel handig om iets van je auto af te weten voor je gaat. Dus als je dat zelf niet weet, neem iemand mee op 'vakantie' dit dit wel weet.

Let op! Ik adviseer je zelf ook een onderzoekje te doen, de informatie hieronder geef ik naar eigen bevindingen, ik houd mij niet verantwoordelijk voor de juistheid over de informatie hieronder.

Zoek een auto
Allereerst, zoek een auto. Bijvoorbeeld op www.mobile.de of www.autoscout24.de vind je veel occasions. Vergewis je van de garantiebepalingen van het merk van je keuze. Bij Land Rover is dat 3 jaar door heel Europa, ongeacht wisseling van eigenaar. Ik heb mijn auto gekocht bij Autohaus Staib (www.ahg-gmbh.de), dat is een betrouwbare partij als je een auto wilt kopen.

Bereken je BPM (niet bij bestelauto's)
Als je je auto importeert als priv?ersoon is het van belang te weten wat je aan BPM gaat bijbetalen bij import. BTW is al betaald in het buitenland (tenzij je een ex-bedrijfswagen of een nieuwe importeert, in dat geval 19% bijtellen) maar Nederland kent een extra heffing die de rest van de EU niet kent. Echter, die heffing wordt minder naar mate je auto ouder is. Om te zien hoeveel procent van de netto in Nederland geldende catalogusprijs van het bouwjaar (zie www.autoweek.nl carbase) je moet bijbetalen kun je hier klikken voor het BPM percentage en hier voor de afschrijvingstabel BPM.

Bestelauto's (grijs kenteken)
Als je een bedrijfswagen importeert, of een personenauto die je als bedrijfswagen op kenteken wilt zetten dan kan dat en betaal je geen BPM. Je moet er dan wel voor zorgen dat de auto - zonodig- omgebouwd is voor grijs kenteken eisen voordat je hem bij de RDW ter importkeuring aanbiedt.

In dit document vind je alle informatie omtrent de inrichtingseisen en meetmethoden. Let op, bij paragraaf 3.7.7 staat dat het verschil in hoogte tussen de bovenkant voordeur en dak achteraan de auto bij een laag tussenschot minimaal 25 cm moet zijn en dat dat vanaf een horizontaal vlak gemeten wordt. Dus als je een meetlintje vanaf het asfalt tot bovenaan de deur houdt, en een vanaf het asfalt tot bovenaan je dak dan moet dat verschil > 25cm zijn. Mijn Land Rover 110 voldeed met Heavy-Duty veren achter eronder aan die eis en er hoefde dus geen verhoogd dakje op.

Kopen, halen en verzkeren
Je kunt even gaan kijken, maar wellicht is het i.v.m. de grote reisafstand handiger om je auto bij een offici? dealer te kopen (met fabrieksgarantie o.i.d.) en gelijk geld mee te nemen als je daarheen gaat. Een dealer kan ook een exportkenteken voor je regelen. Dat kostte in Duitsland 170 euro, inclusief een WA dekking. Ik heb de auto aanvullend All-risk verzekerd via mijn verzekering, op chassisnr en tijdelijk kenteken. Als jouw verzekering hier niet aan mee wil werken, in ieder geval Wiggers uit Baarn doet dit wel.

Je kunt dan met de trein naar de plaats waar je je auto wilt ophalen, betaling ?ontant meenemen (check even bij de Douane hoveel je mee mag nemen). Daar is helaas geen andere mogelijkheid voor. Een telefonische overboeking naar het buitenland duurt namelijk enkele dagen, en van te voren overmaken zou ik je niet adviseren. Let op, zoveel contant geld moet je 3 dagen van te voren bestellen.

Vraag alle documenten bij je auto: (tijdelijk) kentekenbewijs deel 1&2, cvo / coc document (staan alle gegevens over de EU-goedkeuring van je auto op), rekening, etc. Check het chassisnr voor je de auto betaalt.

Belangrijk: BPM Ontheffing
Zorg ervoor dat je voor je met je buitenlandse auto Nederland inrijdt, een BPM-ontheffing voor 2 weken aanvraagt. Anders ben je als Nederlander in een buitenlandse auto op Nederlands grondgebied in overtreding en riskeer je een boete en BPM-naheffing - en dat is vervelend als je hem juist op grijs kenteken wilde zetten.

BPM ontheffing vraag je hier aan. Print de bevestiging 2x uit, je kunt het later niet opnieuw aanvragen. Eentje moet je bij je hebben in de auto, die andere zou ik lekker thuis laten.

RDW Keuring
Als je de auto op je oprit hebt staan, moet je naar de RDW. Daar kun je digitaal een afspraak voor maken. Het hangt af van waar je wilt keuren, maar ik heb de afspraak al gemaakt voor ik de auto ging halen. Importkeuring is een papieren keuring (handig als je een CVO/COC bij je auto hebt gekregen), grijs kenteken keuring is een keuring met'n meetlatje. Evt. kun je direct APK bij de RDW laten doen.

Bij de RDW hebben ze je deel 1, deel 2, CVO/COC en rijbewijs (en 150 euro) nodig. Kopieer alles even voor je daar heen gaat, voor je't weet nemen ze je spullen in en krijg je't niet meer terug.

Kentekenplaten
Als alles bij de keuring goed gegaan is, krijg je na een dag of 4 je kentekenbewijs thuis gestuurd en kun je bij de locale automaterialenhandel kentekenplaten laten maken.

Veel rijplezier!