Ik ben een jaar of wat geleden op vakantie in Groot-Brittanniëen heleboel Land Rovers tegen gekomen, en het was liefde op het eerste gezicht. Fantastisch mooie auto's, allemaal toch net wat anders, en lekker GROOT.

Toen mijn ouders een jaar later een auto voor het bedrijf nodig hadden, kochten ze naast de Volvo S70 die we voor priv?ebruik hadden een Defender 110 CSW, op mijn aanraden... Omdat de Defender zo goed beviel, werd de S70 ingeruild voor een Discovery II commercial uitvoering, en weer een jaar later stond er een Discovery II model 2003 SE op de oprit.

Inmiddels had ik mijn rijbewijs gehaald, en wilde een eigen auto gaan kopen. Ik heb lang zitten wikken, wegen en sparen, tot ik de Series 3 109 in Breda ontmoette. Na een testritje was wel duidelijk, die moest het worden.

De 109 is helemaal opgeknapt, en ook weer helemaal uit elkaar gehaald. Terwijl ik dit schrijf ligt hij in stukjes te wachten op de 'reassembling' als 109 crew cab.

110 Hard Top td5Naast de 109 heb ik in 2005 een 110 Hard Top td5 uit '99 gekocht. Fijne auto, had wel 240.000 gelopen maar goed, dat mocht de pret niet drukken. We hebben er fijne vakanties mee gemaakt, dat was wel even anders dan in de 109! Berg op en af gaat zonder moeite met deze auto. Modificaties zijn onder andere een reservewieldrager, dikke modderbanden, A-bar met verstralers en een stuurstangbeschermer.

De 110 heeft me maar 1x in de steek gelaten, dat was toen het contactslot doorgebrand was.

In 2006 is er een nieuwe tussenbak, drukgroep, koppeling, voordifferentieel in gegaan. Dat was een verbouwing die er wel even in hakte. Maar hij rijdt nog altijd super en verbruikt totaal geen olie.

De 110 staat nu te koop en is vervangen door een andere 110: Een nieuwe Td4 County Station wagon. Binnenkort foto's hiervan!

Groeten,
Paul

E-mail: paul@sid-lr.nl