Om de auto weer door de APK te krijgen moest de handrem toch gerepareerd worden. Tijd dus om eens te kijken wat nu precies het probleem was. Ik heb wel gemerkt dat er in de zomer vooral nogal eens een druppel olie aan de trommel hangt. Het vermoeden is dus dat de kering van de aandrijfas kapot is en dat er dus olie in de versnellingsbak lekt. Om te beginnen heb ik eerst maar eens de achterste tussenas eruit gehaald. Het is handig eerst de bouten van de achterste flens eruit te draaien. Dan kan je wat draaien met de as zodat je makkelijker bij de moeren die iets in de trommel verdiept liggen kan komen. En wat doe je als de as er toch uit ligt? Precies! even doorsmeren! 

Zoals ik al verwacht had zat de remtrommel en alle onderdelen erin onder de dikke vettige smeer. Hieronder zie je een oude remschoen die uit de trommel kwam en een nieuwe ter vergelijking.

Even voor de duidelijkheid: de bovenste is de nieuwe ;-) Om alle onderdelen schoon te krijgen en het vet te verwijderen heb ik alles afgespoeld in een bak benzine. Dit ontvet prima, alles ziet er weer uit als nieuw, zoals je hieronder kan zien.

Nadat ik de snelheidsmeterkabel van het huis had verwijdert en het huis zelf van de motor heb gehaald, kon ik de nieuwe kering erin plaatsen. Dit moet heel geleidelijk gebeuren omdat de kering anders scheef kan komen te zitten. Ik heb het gedaan door regelmatig rondom met een hamertje de kering erin te slaan.  

Nu kan het slakkenhuis weer terug op de auto, achter de tussenbak. Daarna kan de remankerplaat weer terug erop, en dan kunnen de nieuwe remschoenen er weer in worden geplaatst. 

Tip: het min of meer vierkante plaatje in het midden is bedoeld om eventuele lekkende olie op te vangen, en via een gat in het slakkenhuisje buiten de trommel te laten uitkomen. Ik heb dat plaatje met vloeibare pakking ertussen vastgezet zodat het ook niet tussen het plaatje door kan lekken. Tot slot kan de trommel weer dicht en kan je de kroonmoer weer worden vastgezet.

Nu alleen weer de tussenas erin, en het werk is weer gedaan. Je bent dan echter wel zo'n uurtje of drie verder. Maar waarschijnlijk was het op een brug of met een goede smeerput wel sneller gegaan ;-)