En op een dag was het zover, Je stapt in de auto, en de versnelling wil niet meer in zijn vrij of een andere versnelling. Na even onderzoeken bleek het de koppeling te zijn. En wat doe je dan als beginnend sleutelaar? Je begint te zweten, en meteen in je adressenbestand te kijken of je iemand kent die je kan helpen. Gelukkig kon Michiel langskomen, en die heeft samen met mij de kopeling ontlucht. Maar helaas, het mocht niet baten. Twee dagen later stond ik weer met het zelfde probleem. Na enige reacties van kenners te hebben gehoord heb ik toe toch maar besloten de koppeling te reviseren. Meteen maar bij Autorega een revisiesetje voor de master en slave cilinder gehaald, en aan de slag. Allereerst maar eens de koppeling eruit. Dat viel nog niet mee. Gelukkig is het bij een lightweight makkelijker dan bij een 88 of een 109, maar toch moest het voorspatbord even een stukje los. En aangezien de bouten de laatste 24 jaar waarschijnlijk nooit los zijn geweest, werd het uitboren van de bouten. Maar eindelijk was het dan zover: de koppeling was eruit!

 

En dan de volgende stap, de cilinders eerst maar eens van het pedaal en de versnellingsbak afdraaien. Wat zit die hulpcilinder trouwens op een kl###plek! maar goed. eerst maar eens alles uit de cilinder halen. Toch verrekte handig, zo'n werkplaatshandboek. Eerst werd de mastercilinder uit elkaar gehaald.

Daarna de hulpcilinder uit elkaar, en dan maar eens goed schoonmaken, van binnen en van buiten. Voor de binnenkant had ik een fluweel vachtroller van de hema op een schroefbit van 20 cm geslagen en op een accuboor gezet.. Met een beetje stahl fix kookplatenreiniger schuurt dat de binnenkant mooi op.

Nu kon alles worden schoongemaakt met spiritus, en daarna weer in elkaar worden gezet. Tot slot heb ik meteen het koppelingshuis maar even met hamerite netjes geverfd. Dat zag er meteen een stuk beter uit!

Tot slot alles weer teruggezet en weer ontlucht. En het werkt gewoon weer! alweer een barri? overwonnen!